چهارشنبه 22 آذر 1396
خانه / سبک زندگی / استرس شغلی و کار و روش های کنار آمدن با آن

استرس شغلی و کار و روش های کنار آمدن با آن

استرس شغلی به دلیل عوامل محیط کار و فشار شغل برای بعضی از افراد به وجود می آید. اگر دچار استرس  شغلی و کار شده اید در این مطلب راهکارهایی را برای مقابله با این نوع استرس به شما پیشنهاد می کنیم.

رفع استرس شغلی با این روش ها

 

آیا هر شب به یاد آوردن این که فردا صبح باید سرکار خود حاضر شوید شما را مضطرب می کند؟ آیا حس می کنید سبک مدیریت محل کارتان و تبعیض بین کارکنان یا حجم زیاد کار همراه با محدودیت زمانی و شیفت های پرفشار کاری سبب کلافگی و پرخاشگری یا افت کارایی تان شده است؟ اگر فکر می کنید دچار استرس شغلی هستید، راهکارهای مناسبی برای مقابله با آن وجود دارد.

 

مهم ترین نکته برای غلبه بر استرس شغلی، این است که ابتدا منبع استرس خود را شناسایی کنیم این کار در تعیین این که چه چیزی باید در محیط کار تغییر کند یا چه مهارت هایی را برای کاهش استرس شغلی باید آموخت، بسیار موثر است.

استرس شغلی

از بین بردن استرس شغلی با چند راهکار ساده

به قدر کفایت بخوابید و وعده های غذایی مناسب داشته باشید

استرس، بیخوابی یا پرخوابی افراطی به همراه می‌آورد و این امر شما را بیشتر مستعد استرس می کند. داشتن خواب کافی و آرام به شما در حفظ تعادل در طول روز کمک خواهد کرد. اگر می دانید روز کاری پرفشاری در پیش دارید، خوردن میان وعده های مقوی و سالم را فراموش نکنید و از پرخوری افراطی و کم خوری بپرهیزید.

 

افکار خوب تولید کنید

نحوه تفکر ما در شرایط مختلف بر واکنش ما نسبت به موقعیت های گوناگون تاثیر زیادی می گذارد. اگر ما بتوانیم وضعیت ها و شرایط را مثبت ارزیابی کنیم قادر خواهیم بود سطح استرس خود را تا حدی کاهش دهیم.

 

به جای تغییر دادن دیگران، خودتان را تغییر دهید

در مواردی که دوست داریم همکاران یا رئیسمان تغییراتی در خود به وجود آورند، به خودمان یادآوری کنیم گاهی  این افراد نیستند که باید تغییر کنند، بلکه این خود ما هستیم که با تغییر خود، می توانیم الگویی برای دیگران هم باشیم.

 

خودتان را تنها با خودتان مقایسه کنید

شاید تبعیض زیاد بین کارکنان شما را کلافه کرده باشد. سعی کنید حسرت افراد بالاتر از خودتان را نخورید و به افرادی که موقعیت های بدتری دارند نیز فکر کنید.

 

«نه» گفتن را بیاموزید و «نه» شنیدن را قبول کنید

رک گویی ممکن است در آغاز همکارانتان را دلخور کند اما به مرور زمان سبب بالا رفتن اعتبار شما و کاهش  استرس تان خواهد بود. در نه گفتن به نحوه گفتن آن و آوردن دلایل مناسب دقت کنید تا دیگران دچار استرس نشوند. همچنین ظرفیت نه شنیدن از دیگران را داشته باشید.

 

برنامه ‌ریزی متعادلی داشته باشید

برنامه کاری‌، مسئولیت‌ها و وظایف روزانه‌تان را بررسی کنید‌. کار مداوم و نداشتن تفریح صبرتان را لبریز خواهد کرد. بین کار و زندگی خانوادگی‌، فعالیت ‌های اجتماعی و فردی خود تعادل برقرار کنید‌.

درباره ی rahbar

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *