چهارشنبه 22 آذر 1396
خانه / پزشکی و سلامت / معرفی کامل ویتامینهای محلول چربی

معرفی کامل ویتامینهای محلول چربی

در این مطلب از سایت بلاگ ایران تاک از ویتامینهای محلول چربی برای شما صحبت می کنم..اگر با انواع ویتامینهای محلول چربی آشنایی ندارید با ما همراه باشید :

 

 

انواع ویتامینهای محلول چربی کدامند :

 

 

ویتامین آ از ویتامینهای محلول چربی حفظ بینایی و غشاهای مخاطی وسیستم ایمنی بدن و رشد استخوان ها و …. مؤثر و مفید است.
این ویتامین در رشد و نمو بسیار مؤثر است و با فقدان یا کمبود ان نه تنها رشد و نمو دچار اختلال می شود، بلکه پوششهای مخاطی نیز حالت ساخته شاخی پیدا می کنند.

 

 

امروزه خیلی ها ویتامین A را بعنوان «ویتامین پوست” مصرف میکنند. کمبود ویتامین A بعنوان ویتامینهای محلول چربی و یک عامل اولیه و اصلی ریزش غیرعادی موها میباشد. به همین علت است که یکی از عوارض اصلی اکثر رژیمهای غذایی، ریزش موها می باشد.

 

 

مازاد ویتامین A مصرفی، در کبد ذخیره می شود. فلز روی موجود در بدن، به کبد کمک میکند، تا در مواقع لزوم و احتیاج سلولهای بدن، ویتامین A آزاد نماید.

 

 

ویتامین آ منبع اصلی اش از گیاهان است که دارای عامل زرد کاروتن باشند. مانند: هویج، کدو، نخود، اسفناج، کاهو، جوانه گندم و به مقدار کمتر میوهجاتی مانند؛ موز، زردآلو و هلو، منبع دیگر این ویتامین در روغن جگر ماهى است که مخزن مهم این ویتامین میباشد. البته کره، خامه، مارگارین، زرده تخم مرغ، جگر، شیر، مغز گردو نیز دارای ویتامین A میباشند. میزان احتیاج روزانه انسان به ویتامین A در حدود سی واحد بینالمللی برای هر کیلو وزن بدن است.

 

 

زیادی مصرف ویتامین A ایجاد مسمومیت میکند. بدن به مقدار مشخصی از این ویتامین نیاز دارد، هیچگاه پا مصرف خودسرانه این دارو باعث تجمع و افزایش آن در بدن نشوید زیرا مقدار اضافی ان به راحتی از بدن خارج نمی شود.

 

 

ویتامین D از انواع ویتامینهای محلول چربی ؛ ویتامین D یا کالسی فرول بواسطهٔ اشعه ماوراء بنفش و تابش اشعه آفتاب پوست بدن تولید می شود. نور خورشید منبع طبیعی برای ویتامین D است. ویتامین D در اغذیه مختلف وجود دارد و چنین به نظر می رسد که بر اثر پختن غذا از بین نرود. ویتامین D تأمین تعادل و جذب کلسیم و فسفر را در خون و استخوانها بعهده دارد و باعث کلسیفیکاسیون استخوان می شود.

 

 

ویتامین D و کلسیم در بسیاری از اعمال بدن از قبیل حفظ سیستم ایمنی و سلامتی سیستم عصبی دخالت دارند. مصرف زیاد و بی رویه ویتامین D ایجاد هیپرویتامینوز کرده که با عوارضی هضمی، کلیوی و عصبی همراه می باشد.

 

 

ویتامین D از ویتامینهای محلول چربی در پنیرهای چرب، زرده تخم مرغ، روغن کبد ماهی، روغن های مایع نباتی، بعضی از ماهی ها، قارچ و حبوبات وجود دارد. کمبود ویتامین D ممکن است در سالمندان خصوصاً آنهایی که از نور آفتاب دور هستند، بوجود آید.

 

 

ویتامین E از انواع ویتامینهای محلول چربی: ویتامین های گروه E جهت سلامتی دستگاه تناسلی لازم است. فقر ویتامین E سبب اختلالات سیستم تناسلی، نازایی، سقطهای مکرر و اختلالات بینایی میگردد. ویتامین E در روغن جوانه گندم، زرده تخم مرغ، شیر، حبوبات، روغن بادام ، زمینی، زیتون، گردو، کلم، گوجه فرنگی، کاهو، شاهی، هویج، فندق، جگر، روغن کنجد، خشخاش، پسته و برخی دیگر از سبزیجات یافت می شود.

 

 

ویتامین E برای سالمندان ضروری است، زیرا این ویتامین باعث تقویت سیستم دفاعی بدن و از میان رفتن آب مروارید چشم می شود و از بیماری آلزایمر پیشگیری می کند.

 

 

ویتامین E با سوزاندن کلسترول زاید بدن با نقش ضدانعقادی خود به سلامتی قلب و عروق کمک می کند. مطالعات زیادی انجام گرفته اند که نشان میدهند ویتامین E در محافظلت بدن علیه انواع متفاوتی از سرطانها مؤثر است

 

 

ویتامین F از ویتامینهای محلول چربی ؛ این ویتامین در روغن های گیاهی و حیوانی یافت میشود و در تأمین تعادل مواد چرب در رژیم غذایی نقش عمده ای بعهده دارد. فقر ویتامین F باعث پیدایش بیماریهای پوستی مختلف مانند اگزما، سبوره، جوش، کورک، پسوریازیس و غیره میگردد.

 

 

ویتامین های گروه K از انواع ویتامینهای محلول چربی ؛ در این گروه موادی با اثر ضد خونریزی وجود دارند که مهمترین آنها ویتامینهای K۱ و K۲ در مواد طبیعی مانند سبزیهای تازه و غیره یافت می شود. ولی ویتامین K۲ توسط باکتریهای روده ای بطور طبیعی ساخته می شوند.
ویتامین K در تعداد زیادی از گیاهان سبز و تازه مانند کلم، کاهو، اسفناج، مخصوصاً یونجه و همچنین در گوجه فرنگی، توت فرنگی، سیب زمینی و زرده تخم مرغ یافت می شود.

 

 

فریزکردن غذاها باعث از بین رفتن ویتامین K میشود. اما گرم کردن غذا تأثیری بر روی آن ندارد. ویتامین K۱ نوع طبیعی ویتامین K است، فقدان آن در بدن باعث کم شدن پروترومبین در پلاسمای خون و کم شدن زمان انعقاد آن می شود. نیاز روزانه بدن حدوداً معادل ۲ میکروگرم بر حسب هر کیلوگرم وزن بدن می باشد که از طریق مصرف غذا و سنتز در روده تأمین می شود.

 

 

ویتامین K۲ دارای اثر ضد خونریزی ولی ضعیف تر از ویتامین K است. مصرف زیاد آنتیبیوتیک در سالمندان می تواند باعث کمبود ویتامین K شود. این داروها نه تنها باکتریهای مضر را نابود میکنند، بلکه باکتریهای فعال کننده ی ویتامین K را نیز از بین میبرند.

 

 

جهت رسوب کلسیم در استخوانها به ویتامین K نیاز است. در افراد مسن خصوصاً خانمها پس از سن یائسگی، مصرف ویتامین K ضرورت دارد، زیرا این ویتامین در افزایش توده استخوانی در زنان پس از یائسگی نقش مهمی دارد. مکمل های ویتامین K در درمان پوکی استخوانی مؤثر می باشند.

درباره ی خانم ملکی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *