چهارشنبه 22 آذر 1396
خانه / تغذیه و آشپزی / کلاف مرغ خوشمزه همراه با طرز تهیه آن

کلاف مرغ خوشمزه همراه با طرز تهیه آن

کلاف مرغ غذایست خوشمزه و پر زحمت که اکثرا برای مهمانی و شام درست میشود وخواصی که این غذا دارد برای افراد خردسال عالی بوده و جلوگیری از استخوان پوکی میکند  ولی افرادی که دارای چربی خون هستند احتیاط کنند

کلاف مرغ

کلاف مرغ

مواد لازم برای خمیر کلاف مرغ :

آرد حدود 1 پیمانه
مایه خمیر 1 قاشق چایخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
آب ولرم به اندازه کافی
روغن مایع کمی

طرز تهیه خمیر کلاف مرغ :

تمام مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر منسجمی بدست بیاید و به دستتان نچسبد اگر لازم بود باز هم آرد اضافه کنید و میز کار را آرد پاشی کنید و از خمیر گلوله هایی بردارید چانه ها را باز کنید به شکل نوارهای باریک برش بزنید.

مواد داخلی کلاف :
سینه مرغ چرخ شده 1 عدد
پیاز 2 عدد
جعفری خرد شده 1 قاشق غذاخوری
پنیر موزارلا یا پنیر گودا 2 قاشق سوپخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
پاپریکا 1 قاشق چایخوری

طرز تهیه کلاف مرغ :

گوشت مرغ را چرخ کنید و با پنیر مخلوط کنید بعد پیازها را چرخ یا رنده کنید و آب آن را بگیرید و با نمک و فلفل و پاپریکا و جعفری همه را با هم مخلوط کنید و از این مواد گلوله هایی به اندازه نارنگی بردارید بعد آن نوارهای خمیری را به شکل کلاف (کاموا) روی گلوله های گوشت بپیچید(اگر گلوله های گوشت کوچیک است می توانید به صورت + و اگر کمی بزرگ است دو سه دور به شکل کاموا بپیچید) و داخل سینی چرب شده قرار دهید و روی کلاف ها را زرده تخم مرغ با کمی کره آب شده و کمی کنجد بزنید و در فر 200 درجه به مدت 30_40 دقیقه بگذارید دمای فرها متفاوت است خودتان می توانید دما را تنظیم کنید.

کلاف مرغ

 

خواص مرغ بر بدن انسان

پیشگیری از آلزایمر:

در مطالعات معتبری که در مجلات مختلف پزشکی به چاپ رسیده است، آمده است که دریافت منظم غذاهای غنی از ویتامین B3 (نیاسین) مانند گوشت مرغ، از بروز بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‏های شناختی مرتبط با افزایش سن جلوگیری به عمل می‏ آورد، طوری که افرادی که نیاسین بیشتری از غذای ‏شان دریافت می ‏کردند (22 میلی گرم در روز) در مقایسه با افرادی که نیاسین کمتری (13 میلی در روز) دریافت می ‏کردند حدود 70 درصد احتمال ابتلا و یا پیشرفت بیماری آلزایمر در آنان کمتر بود.

متابولیسم انرژی:

مرغ فقط منبع غنی از ویتامین B3 نیست، بلکه منبع خوبی از ویتامین B6 نیز می‏ باشد. این ترکیب خوب ویتامینی B ، مرغ را به عنوان یک غذای مفید برای تامین انرژی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن معرفی می‏ کند، زیرا این دو ویتامین ‏در واکنش های سوخت و ساز بدن نقش دارند. هر دوی این ویتامین‏های گروه B برای تولید انرژی مهم هستند.علاوه بر عملکرد نیاسین در DNA، این ویتامین برای تبدیل پروتئین‏ ها، چربی‏ ها و کربوهیدرات‏ های بدن به انرژی، ضروری و لازم می‏ باشد.

نیاسین به کنترل قند خون کمک می ‏کند و فعالیت هورمون انسولین را تنظیم می ‏کند.ویتامین B6 برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‏های بدن (قند و نشاسته) ضروری می ‏باشد، مخصوصاً برای تجزیه گلیکوژن (فرم ذخیره ای قندها در سلول‏ های ماهیچه ‏ای و کبد).120 گرم گوشت مرغ حدود 32 درصد از نیاز ما به ویتامین B6 را برطرف می ‏سازد.

سلامت قلب و عروق:

B6 علاوه بر شرکت در متابولیسم انرژی که در قسمت بالا توضیح داده شد، در ساخت مولکول ‏های فعال زیادی نیز نقش دارد. وقتی سطح B6 سلول‏ ها کافی نباشد، توانایی گروه‏ های متیل نیز کاهش می‏ یابد. یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که مولکول ‏هایی که باید به طور طبیعی به مولکول ‏های دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی ‏کنند، بلکه روی هم انباشته می‏ شوند. یکی از این مولکول‏ها هموسیستئین است که اگر سطح آن در رگ‏ های خونی افزایش ‏یابد، موجب آسیب به دیواره ‏ی رگ‏ ها می ‏شود.

غذایی کم چرب :

افرادی که می ‏خواهند که مقدار چربی غذای ‏شان را کم کنند، می ‏توانند از گوشت مرغ استفاده کنند. لخم ‏ترین قسمت گوشت مرغ، گوشت سینه‏ می‏ باشد که در مقایسه با ران، چربی اش نصف است.

گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

پیشگیری از پوکی استخوان در سالمندان:

مطالعات نشان می ‏دهد که سالمندان، به مقدار کافی پروتئین مصرف نمی کنند. پروتئین برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان در سالمندان حائز اهمیت است. البته دقت داشته باشید که دریافت رژیم های پُرپروتئین نیز پوکی استخوان را تشدید می کند. بنابراین باید در حد متعادل غذاهای پروتئینی خورد.

پیشگیری از سرطان:

* مرغ منبع بسیار خوبی از ویتامین B3 (نیاسین)است که یک ویتامین ضد سرطان می ‏باشد. DNA به ویتامین B3 نیاز دارد و کمبود نیاسین به اندازه ‏ی کمبود سایر ویتامین‏های گروه B در ارتباط مستقیم با بیماری های ژنتیکی می ‏باشد.مصرف 120 گرم گوشت مرغ حدود 72 درصد نیاز بدن به این ویتامین را برآورده می ‏سازد.

* گوشت مرغ همچنین یک منبع خوب سلنیوم می‏ باشد. سلنیوم برای سلامتی انسان یک اهمیت ویژه و اساسی دارد. سلنیوم یکی از اجزای بسیار مهم واکنش‏های متابولیکی در بدن می‏ باشد که عبارتند از متابولیسم هورمون ‏های تیروئیدی ، سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی و سیستم ایمنی. مطالعات گوناگون نشان داده است که بین بروز سرطان ‏ها و دریافت سلنیوم یک ارتباط مهم وجود دارد. سلنیوم مانع سرطان می ‏شود.مصرف 120 گرم گوشت مرغ 40 درصد نیاز روزانه ی بدن به سلنیوم را بر طرف می ‏سازد.

گردآورنده: وبلاگ ایران تاک

درباره ی آقای خواجه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *