چهارشنبه 22 آذر 1396
خانه / پزشکی و سلامت / درمان قوز با چند روش ساده و بی هزینه

درمان قوز با چند روش ساده و بی هزینه

درمان قوز با چند روش ورزشی و خیلی ساده که ما میتوانیم راحت آنها را انجام دهیم فقط کافیست به حرکات عادت کنید تا راحت قوز را از بین ببرید و یک راه رفتن صاف داشته باشید

درمان قوز

درمان قوز

مهره های پشتی به طور طبیعی دارای یک انحنا می باشد و قوز وقتی مطرح می شود که این انحنا بیش از حد طبیعی باشد . علل و بیماریهای مختلفی می تواند زمینه ساز آن باشد .گاه ممکن است بیماریهایی که باعث درگیری مهره ها می شود سبب تغییر درانحنای مهره ها شود .

به همین دلیل لازم است معاینات لازم در مورد میزان این انحنا و نیز علل زمینه ای احتمالی توسط متخصص ارتوپدی انجام شود . درمان آن هم بستگی به نتیجه معاینات و بررسی ها خواهد داشت . برای معاینه و ارایه راهکارهای مناسب به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید .

تشخیص این موارد می بایست با معاینه دقیق و عکس برداری های متداول آن انجام گردد.

كمترین فشار با زمانی به ستون مهره ها وارد می شود كه وضعیت نشستن و ایستادن به حالت طبیعی نزدیك باشد.بنابراین بدون اینكه در نشستن فشار خاصی به ستون مهره ها وارد كنید سعی كنید در حالت طبیعی و با استفاده از صندلی مناسب یا مبلمان ستون مهره را در بهترین و راحت ترین حالت قرار دهید. راحتی پشت در این حالت مهم است.

در صورت بر طرف نشدن ممكن است دچار انحراف ستون فقرات باشید در این حالت درمانهایی لازم است كه از آن جمله ورزشهای خاص است.در این مورد به یك متخصص ارتوپدی مراجعه كنید.

درمان قوز

درمان قوز

در این موارد بهترین روش، استفاده از ورزشهایی برای تقویت عضلات پشتی است:

دو استخوان كتف خود را از پشت به هم برسانید و 60 ثانیه نگه دارید و سپس رها كنید پس از رها كردن دوباره حركت را تكرار كنید.این ورزش را روزی حداقل 15 تا 20 دقیقه انجام دهید.تغییر این وضعیت به چند ماه تمرین در انجام این ورزش دارد .

به پشت و بر روی فرش دراز بكشید ،زانو ها را خم كنید بطوری كه كف پا ها روی زمین بماند، ناحیه كمر خود را با قدرت بر روی زمین بفشارید، 30 ثانیه نگه دارید ، 30 تا 60 ثانیه استراحت كنید و دوباره این حركت را انجام دهید.این عمل را هر روز حداقل 15 دقیقه انجام دهید.

پس از 1 تا 2 ماه بسته به شدت تمرین ،كاهش قوس محسوس خواهد بود. قوز كمر ناشی از نشستن نامناسب است بنابراین صحیح نشستن وتكیه زدن باید همیشه مد نظرفرد باشد .استفاده از قوز بند هم می تواند تا حدی موثر باشد .برای آشنایی با نرمش هایی برای كنترل قوز كمر با كارشناس تربیت بدنی مشاوره نمایید.

درمان قوز

درمان قوز

چند حرکت ورزشی جهت قوز نکردن

چرخش سرشانه

دست ها را کاملاً به سمت طرفین باز کنید طوری که آرنج ها صاف باشند و دست ها در راستای شانه هایتان افقی نسبت به زمین قرار گرفته باشند. حالا دست ها را به مدت 30 ثانیه در هر دو جهت عقربه های ساعت و خلاف آن بدون خم شدن دست ها حول یک محور بچرخانید.

این ورزش به گرد شدن سرشانه ها و تقویت عضلات پشت و نزدیک بازو کمک می کند. بهتر است این حرکت را تا حدی انجام دهید که احساس کنید عضلات پشت و بازوی تان درگیر شده است. پیشنهاد ما انجام آن در یک دقیقه است.

چسباندن پشت

الف) دست ها را به موازات کف زمین نگه دارید و آرنج ها را خم کنید. در این حالت دست هایتان باید به سمت جلو باشد. ب) کم کم دست ها را به طرفین باز کنید. ج) در نهایت همین طور که آرنج خم است دست ها را به پشت ببرید و به عضلات پشت فشار بیاورید. دوباره به حالت اول بازگردید و حرکت را تکرار کنید. برای افراد مبتدی بهتر است این حرکت 10 بار تکرار شود.

فشار به دیوار

الف) با 30 سانتی متر فاصله مقابل دیوار ایستاده و کف دست ها را درست مقابل شانه ها روی دیوار قرار دهید. پشت و پاها را صاف نگه دارید.
ب) به آرامی آرنج را خم کنید تا به سمت دیوار کشیده شوید. با نزدیک شدن به دیوار دست ها را به سمت دیوار فشار داده و آرنج ها را خم کنید. به موقعیت اول بازگردید و حرکت را به صورت دو ست ده تایی انجام دهید.

شنای سوئدی

الف) روی شکم دراز بکشید دست ها را بیشتر از عرض شانه ها باز کنید و کف آنها را روی زمین قرار داده و نوک پاها هم با زمین در تماس باشند. در این حالت باید کمرتان صاف و با شانه هایتان در یک راستا قرار داشته باشد.
ب) حالا آرنج ها را تا آنجا که می توانید خم کنید و با چند ثانیه مکث به حالت اول بازگردید. یادتان باشد شکم را سفت نگه دارید و ستون فقرات راست باشد. اگر مبتدی هستید این کار را در یک ست ده تایی انجام دهید.

گردآورنده: وبلاگ ایران تاک

درباره ی آقای خواجه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *