چهارشنبه 22 آذر 1396
خانه / پزشکی و سلامت / مانی پلو خوشمزه به همراه طرز تهیه آن

مانی پلو خوشمزه به همراه طرز تهیه آن

مانی پلو خوشمزه یکی از غذاهای پر مقویست که در آن گوشت و برنج و همچنین حبوبات از نوع لپه دارد و کاملا راحت از نظر پخت است .وبلاگ ایران تاک طرز تهیه آن را برای شما عزیزان گذاشته است امیدوارم لذت ببرید

 مانی پلو

طرز تهیه مانی پلو

مواد لازم جهت تهیه مانی پلو خوشمزه:

مرغ 500 گرم
برنج 3 لیوان
لپه يک ليوان
كشمش پلویی و زرشک و رشته پلويى به مقدار دلخواه
نمک، فلفل، زردچوبه ،زیره سیاه و زعفران مقداری

طرز تهیه مانی پلو :

در قابلمه‌ای یک تا دو قاشق روغن می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. گوشت يا مرغ را در روغن کمی تفت می‌دهیم، پیاز داغ، زردچوبه و فلفل را اضافه می کنیم، پس از 1 تا 2 دقیقه دو لیوان آب به آن می‌افزاییم و درب قابلمه را می گذاریم تا بپزد لپه را با دو لیوان آب می‌جوشانیم تا تقريبا پخته شود برنج را داخل آب جوش می ریزیم چند دقیقه به برداشتن برنج مانده

 رشته و لپه را به آن اضافه می کنیم و بعد از یکی دو جوش در آبکش می ریزیم گفتنی است که این پلو تقریباً زعفرانی است هنگام کشیدن در دیس لابه لای آن مخلوط کشمش و زرشک را می ریزیم و سطح روی برنج را برنج ساده می ریزیم تا بتوان طبق سلیقه تزئین کرد.

در صورت دلخواه هنگام دم کردن برنج، زیره را روی آن می ریزیم.

مانی پلو

مانی پلو

خواص لپه در غذا

لپه و بیماری‌های قلبی عروقی

لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود.
عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می‌سازد، وجود پتاسیم است.
به طوری که هر واحد آن حدود ۷۱۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد. در مقابل پتاسیم، مقدار سدیم لپه کم است و به همین خاطر به افراد فشارخونی خوردن آن توصیه می‌شود.
لپه مانع از ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود از این رو به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

لپه و کم‌خونی فقر آهن

لپه از نظر مواد معدنی منبع خوب آهن بوده و برای افرادی که کم‌خون هستند، ماده غذایی مناسبی به حساب می‌آید. مصرف هر پیمانه لپه، ۱۴درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می‌کند.

لپه و سلامت دستگاه گوارش

همان‌طور که ذکر شد لپه منبعی غنی از فیبر است به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست توصیه می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های روده را کاهش می‌دهد و در کاهش وزن نیز موثر است.

مصرف لپه در بارداری

لپه جزو گروه گروه حبوبات و غلات است که مصرف آن در بارداری توصیه میگرددو بسیار مفید است .
لپه به علت فیبر بالایی که دارد از یبوست مادران باردار نیز پیشگیری میکند.
همچنین لپه به واسطه دارا بودن اسید فولیک، برای سلامت جنین نیز مفید است.

لپه و بیماری دیابت

آخرین تحقیقات انجام‌شده بیانگر این است که لپه حاوی کلسیم و منیزیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی فوق‌العاده عالی است. لپه موجب می‌شود که کلیه‌های این بیماران خوب کار کند و چون حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست برای کاهش فشارخون بالا بسیار خوب و مفید است.
گفتنی است کربوهیدرات و پروتئین موجود در حبوبات باعث می‌شوند فرد دیابتی مدت زیادی در طول روز احساس سیری کند و به سراغ مواد شیرین نرود.

نکات مهم مصرف لپه :

لپه می‌تواند جایگزین خوبی برای نان و برنج باشد، البته هنگام طبخ نباید خیلی زیاد پخته شود.
همچنین یکی از مزیت های لپه این است که در مقایسه با دیگر حبوبات این است که سریع پخته می‌شود.

هشدارها و مضرات لپه :

لپه حاوی زنجیرهایی از قندهایی به نام گالاکتو- الیگوساکارید می‌باشد که بدن انسان فاقد آنزیم‌هایی برای شکستن این زنجیره هستند. از این رو افرادی که دچار نفخ میشوند کمتر مصرف کنند.
اما لازم به ذکر است که چون پوست لپه گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات بوده و مدت زمان لازم برای خیساندن آن نیز کمتر است.
اما افرادی که احساس می‌کنند با مصرف لپه دچار نفخ می‌شوند، بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه کنند.
افراد مبتلا به آسم که دچار نفخ نیز میشوند بهتر است از لپه و مواد غذایی نفاخ دیگر کمتر استفاده کنند.

گرداورنده:http://blog.iran-talk.ir/

درباره ی آقای خواجه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *